Logo

Dette er et lille internt leksikon med forklaringer og oplysninger tilknyttet websiden.
Hvis du vil vide mere om emnet så brug Google eller Bing.


Oprettet 2015-07-26 18:37:19.
Emil Folmer Hansen.

Emil Folmer Hansen var teaterimpresario med mange internationale forbindelser, og han var den største og en af de eneste af slagsen i begyndelsen af 1900-tallet. Det var ham Augusta Etlar engagerede til at stå for uropførelsen af hendes og Carit Etlars egen version af "Gøngehøvdingen", på tournéen i begyndelsen af 1907. Augusta Etlar havde endnu ikke selv fået en teaterbevilling.

Annonce for forlaget 1910.
Annonce fra tidsskriftet "Masken" lørdag den 29. oktober 1910.

Ferdinand Emil Folmer Hansen var født i København den 21 maj 1860. Hans Hustru var Anna Marie Martine Hansen og hun var født den 27. august 1860, også i København (født Sødergreen). De have to børn, Gudrun der var født 1890 og så Sigurd der var født i år 1900.

Folmer Hansen.
Folmer Hansen. Tegning
fra artiklen i Politiken.
Emil Folmer Hansen begyndte som ung sin karriere som operettesanger i København og Berlin.
Dagbladet Politiken havde i 1905 en række små "Tivoli-Vignetter" hvori forskellige Tivolipersonligheder blev beskrevet. Den 15. maj 1905 står der bl.a. om Folmer Hansen:
Det kan ikke nægtes, at Folmer Hansen har lagt sig ud med Aarene. Han var endnu ung, smuk og mager, da han for nogle aar siden stod inde i Tivoli i den nuværende Glassal og daværende Koncertsal og forsøgte at overtyde Tilhørerne om, at han var Tenorsanger. Det lykkedes ikke ganske, og Folmer Hansen forsvandt fra Tribunen. Han indsaa, at det var dumt at optræde selv, naar man kunde leve af at faa andre til det, og han oprettede sit Koncertbureau.
Allerede fra 1894 begyndte han som impresario for danske kunstnere, f.eks. violinisten Frida Schytte og cellisten Henry Bramsen.
Folmer Hansen var en kort periode direktør for "Scala-teatret", og han har ligeledes været direktør for Tivolis "Glassal".
Bergens Bibliotek i Norge har tilfældigvis et program fra Tivoli 1903 liggende på Nettet. Det er havnet "deroppe" fordi der havde været en Griegkoncert i Tivoli.
programmets side 3 kan læses hvad direktør Folmer Hansen vil præsentere i "Glassalen".

Folmer Hansens firma stod også for en del af de danske forfatteres rettigheder, indtil forfatterforeningen selv overtog hvervet. Da Bernerkonventionen, den internationale aftale om forfatterrettigheder der blev indgået i 1903, var det Folmer Hansen der ofte var mellemledet.

Folmer Hansen blev kun 58 år gammel. Han døde ganske pludselig den 29. august 1918 i sovekupéen i nattoget ved Hudeholm station i Sverige. Han var på en togrejse til Stockholm hvor han skulle besøge sin datter frøken Gudrun, der netop var blevet fast engageret på Oscars Teatern.
Begravelsen fandt sted fra Holmens Kirke i København den 6. september.

Til trods for at familien Folmer Hansen havde deres store villa i Nordsjælland, var Folmer Hansen og frue stadig registreret som boende på et par adresser i København. Den han var registreret på da han døde var Kalvebod Brygge 2, på 2. sal.

I "Kraks Danmarks ældste forretninger" fra 1950 står der om virksomheden "Folmer Hansens Teaterforlag":

Grundl. i 1895 af Emil Folmer Hansen (f. 1860, d. 1918).
I 1927 overtaget af sønnen, Sigurd Folmer Hansen (f. 1902).
Adresse: Gyldenløvesgade 1, Kbhvn. V.

Før adressen på Gyldenløvesgade havde teaterforlaget kontorer på Vester Boulevard 36, i det nu tidligere Musikkonservatorium. Vester Boulevard hedder i vore dage H. C. Andersens Boulevard.
Folmer Hansen og frue med sin datter og søn.
Folmer Hansen og frue samt de to børn Gudrun og
Sigurd udenfor den store villa "Folmerhus" i Tikøb.
Fra tidsskriftet "Masken" den 20. august 1910.
I nogle af musikkonservatoriet lokaler havde Folmer Hansen lejet sig ind, og havde her en række værelser til sin rådighed. Her havde Folmer Hansen selvfølgelig sit eget kontor. Og broderen Valdemar Hansen, der stod for meget af det praktiske og som havde titlen af "inspektør", havde også sit eget kontor. Der var et ekspeditionslokale, et juridisk kontor, et bogholderkontor, og så var der et lokale med kostumer, der blev kaldt "Kostume-Atelieret".

(Musikkonservatoriet flyttede i 2008 fra H. C. Andersens Alle og til det gamle Radiohus på Rosenørns Alle).

Koncertvirksomhed.
Folmer Hansen havde et vist øje for talent, og i kraft af hans internationale kontakter var det også spændende personligheder han af og til engagerede.
Her er et par eksempler:
Annonce i Jylandsposten.
Annonce i Jyllands-Posten
den 26. september 1900.

I efteråret år 1900 havde "Koncert-Direktion Folmer Hansen" sendt den portugisiske baryton sanger Don Francisco de Souza på turne rundt i landet sammen med en fløjtenist og en pianist.
Kritikken var overvældende, og f.eks. skriver Jyllandsposten efter koncerten i håndværkerforeningens festsal i Aarhus:
Et maa Alle erkjende, at Don Souza er udrustet med en Stemme af fænomenal Styrke og med en Evne til at elektrisere Tilhørerne, saa disse, som Tilfældet var i Aftes, rives med til ustandselig Jubel og Begejstring.
Don Francisco de Souza var ikke "hvem som helst". Han var marquis af Borba i Portugal og fætter til den portugisiske konge, Carlos den 1.

Souza's begejstring for musik havde fået ham til at opgive "de bonede gulve", og i stedet turnerede han rundt i verden med sin sang. Det var ikke kun i Europa de Souza rejste, flere gange var han rundt i USA. F. eks. skriver Los Angeles Herald den 13. april 1905, efter en optræden på Orpheum Theatre:
Don Francisco de Souza, Marquis de Borba, singer from the royal courts of Madrid and Lisbon, the man with the name which suggests aristocratic antecedents, a figure which suggests much dining and a voice which suggests grand opera, has recovered from the cold which prevented his appearing at the Orpheum on Monday night and is now regaling the vaudeville audiences regularly with his really magnificent singing. With a more rational appearance De Souza would be one of the greatest grand opera singers of the day, but at it is he is the greatest baritone ever heard on the Orpheum stage.
Orpheum Theatre eksisterer stadig, men i en ny teaterbygning der blev rejst i 1926. (Nogle af vi musik-nørder har via TV-serier som f.eks. "American Idol" været i det teater. Og "America's Got Talent" bliver sendt live derfra den 20. november 2015).

Glassalen" i Tivoli.
Som nævnt ovenfor var Folmer Hansen i en periode direktør for "Glassalen", et etablissement som stadig eksisterer. Den nuværende "Glassal" er dog en kopi af den gamle, genskabt af Poul Henningsen efter schalburgtagen i 1944.
I sæsonen 1902 havde Folmer Hansen overtaget direktørposten.
Glassalen i Tivoli.
"Glassalen" i Tivoli omkring Folmer Hansens tid.
Det nybyggede rådhustårn i baggrunden. Gammelt Postkort.

Tidsskriftet "Spejlet" havde, i nummer 6 i 1902, en lille artikel "Tivoli paa Vrangen" hvor man havde besøgt "Tivoli bag kulisserne". Heri fortælles bl.a.:
Tivoli har endnu et Sted, hvor Musikken dyrkes. Det er Glassalen, som i Aar er bleven folkelig Operascene under Hr. Folmer Hansens Ledelse. Hvor engang Balduin Dahl og endnu ifjor Joachim Andersen hvilede ud i Pavsen.
Folmer Hansens forgænger Joachim Andersen er i nutiden, især i de sidste 25 år, blevet internationalt anerkendt som komponist, ikke mindst er hans fløjtekompositioner blevet populære og er begyndt at blive spillet meget.

Folmer Hansen på sit kontor.
Siddende helt til venstre er det Folmer Hansen. Sangerinden der lægger hånden på hans skulder er
Othilia Frisch-Jensen. I midten i det mørke kostume er frøken Gabrielle Bidenkap. Og med ryggen
mod vinduet ud mod Tivoli er det den unge sanger hr. Hofman. Fra "Spejlet" nummer 6, 1902.

Gabrielle Bidenkap, en norsk professordatter, hendes far var stadsphysikus, født ifølge folketællingen i 1885 i Pilestredet 31, i Kristianina i 1876. Han døde den 20. oktober 1892, ca. 64 år gammel. Gabrielle Bidenkaps moder, var skuespillerinden Elisabeth Jensine (“Elisa”) Berg som døde allerede i maj 1885, ca. 48 år gammel.
Gabrielle Bidenkap var 25 år da hun var engageret af Folmer Hansen til "Glassalen" hvor hun optrådte i Franz von Suppé operette "Boccaccio". Kostumet hun har på, på billedet, er derfra.
Gabrielle Bidenkap havde nogle år forinden debuteret på Stockholmoperaen, og senere turneret med opretteselskaber i Norge.
Det blev til engagementer ved operaen i Riga og igen 1905-09 ved operaen i Stockholm.
Hun var blandt de første der fik indspillet grammofonplader i Oslo i 1904. Ti stk. nåede hun, heriblandt en sang af Sextus Miskow, "Spansk vise".
Hun var spået en fremtid som en af Norges største sangerinder, hvis ikke hendes tragiske død i Bergen den 23. maj 1913 havde sat en stopper for karrieren.
Kun 36 år gammel blev hun.

Othilia Bartholine Christine Frisch var født i Aarhus den 14. september 1867 (nogle hævder 1861). Hun var gift med cellist i det Kongelig Kapel, Peter Ejler Jensen (1869-1906). Hun blev en berømt koncertsangerinde og senere sangpædagog.
Herman Bang var i 1907 inviteret af Herwarth Walden til at læse op af egne værker i den af Herwarth Walden stiftede "Verein für Kunst" i Berlin.
Herman Bang fortæller fra Berlin, i en artikel i avisen "København" den 4. december 1907, om en koncert med Vilhelm Herold og Othilia Frisch Ejler-Jensen i den tyske hovedstad.

- - - - - - - - - -

Opera tournéer.
Folmer Hansen havde allerede i år 1900 været på tourné med sit "Skandinavisk Kunstner-Ensemble". Det var Verdis opera "Trubaduren" der var på programmet.

I efteråret 1902 var Folmer Hansen igen i Jylland med "Skandinavisk Kunstner-Ensemble", der denne gang havde 1. akt af Bizets opera "Carmen" på programmet, samt 2. akt af Webers "Jægerbruden".

I vinteren 1910-11 var det igen "Carmen" der rejstes med. Denne gang var det hele operaen og med svenske sangere.
Heriblandt der det værd at nævne Signe Rydberg-Ekløf som Carmen. Hun blev en svensk teaters store stjerner.
Fra hendes succes i rollen som Carmen indsang hun senere nogle af sangene, f.eks. "kort-scenen" fra 3. akt: "En vain pour éviter".
Denne indspilning er genudgivet og kan downloades fra nogle af de forskellige musiktjenester, så som Spotify.

Annonce for Carmen.
Annonce fra Jyllands-Posten.
Lørdag den 27. januar 1912.
Året efter, vinteren 1911-12, var det igen Carmen "Den danske Opera-Tourné" havde på programmet. Lidt underligt at Folmer Hansen havde valgt samme opera som året før, selv om det denne gang var med danske sangere.
Det var kgl. kammersanger Helge Nissen der havde indstuderet sangerne. De indlagte danse var instrueret af balletdanser ved Det kgl. Teater Chr. Christensen. Generalrøven fandt sted på Casino, og Carl Lund havde malet kulisserne.
Solisterne er Dagny Grunert, Ida Kjær, Jørgen Forchammer og Lars Boe.
Dagny Grunert havde en lang karriere som sangerinde. Helt oppe omkring årsskiftet 1936-37 medvirkede hun i en stor Wagner-indspilning på 7 lakplader. Hun er da 60 år gammel.
Ida Kjær.
Ida Kjær (Nielsen).
Gammelt fotokort. Aarhus 1911.
Ida Kjær der sang Micaëla havde året før haft stor succes på Århus Teater i Donizettis opera "Regimentets Datter".
Lars Boe fra Det kgl. Teater begyndte umiddelbart efter tournéen en international karriere. Det første engagement var på "Kurfürsten Oper" i Berlin. Siden dukker hans navn op både i Australien og Belgien.

"Den danske Opera-Tourné" i vinteren 1913 var med Friedrich von Flotows opera "Martha", og premieren fandt sted på "Odense Teater".
De øvrige byer tournéen besøgte var Kolding, Fredericia, Vejle, Horsens, Randers, Viborg, Aalborg og Aarhus.
Prøver og generalprøven havde fundet sted på "Casino" i København, og igen havde Carl Lund malet kulisser.
Dagny Grunert havde, ligesom sidste år, den praktiske ledelse.
Solisterne var Dagny Grunert, Elna Elisa Hilliger Hansen, Lars Boe og den norske sanger Jacob Endregaard.
Iscenesættelsen stod kgl. skuespiller, instruktør og balletdanserinde Emilie Walbom for. Det var også Emilie Walbom der var ballet-lærer for danserinden Lillebil Christensen, på Det kongelige Teater.
Jacob Endregaard blev en af Norges store sangere og døde først i 1984, 103 år gammel. Der findes en del indspilninger med ham, ligeledes optagelser hvor han fortæller.
På websiden "Norges musikkhøgskole" har man lagt lidt af den norske lydhistorie, og her der et eksempel hvor Jacob Endregaard synger en af den danske komponist August Ennas kendteste sange: "Hvor skulde jeg kunde glemme dig".
Kapelmesteren på operatournéen var Christian Danning, en i vore dage desværre glemt komponist. Er man lidt oppe i årene kan man måske huske Dannings "Rokoko Menuet".

Aviserne var fulde af ros til "Martha", f. eks. skriver Fyns Socialdemokrat bl.a.: "Dekorationer og Udstyr var bedre, end vi er vante til at se. I det Hele taget er denne operaforestilling den smukkeste, der endnu har været vist her ude i Provinsen".

Også efter Folmer Hansens død fortsatte tournéerne.
Så sent som i foråret 1924 var "Folmer-Hansen-firmaet" på tourné. Det var med Ermanno Wolf-Ferraris lille opera "Susannas Hemmelighed".

Dette herover om tournéerne er kun få spredte glimt.

- - - - - - - - - -

Folmer Hansens broder, Valdemar Hansen (Valdemar blev også stavet Waldemar), var meget engageret i forretningen. F.eks. var det Valdemar Hansen der var leder af skuespiller og direktør Bjørn Bjørnsons turné rundt i Danmark sent i efteråret 1910.
Valdemar Hansen fik midt i 1920'erne bevillingen til den nye biograf i Espergærde. Biografen eksisterede indtil 1970.
Selve biografbygningen eksisterer stadig i stærk restaureret stand. Sidst jeg var forbi var der butikker i det tidligere biograflokale.

- - - - - - - - - -

Folmer Hansens datter, Gudrun Folmer Hansen, begyndte sit liv med en sangkarriere. Hun fik sin debut på Oscarsteatern i Stockholm i 1916, og i årene efter var hun en af de feterede operettesangerinder.
Gudrun Folmer-Hansen.
Gudrun Folmer-Hansen.
"Masken" den 24. december 1916.
Teaterbladet "Masken" fortæller juleaften 1916 om Gudrun Folmer-Hansens debut:
Den største Teatersukces i Stockholm i Øjeblikket er Emmerich Kalman's Operette "Czardasfyrstinden", der som bekendt bliver Scalas næste Forestilling.
For os danske har den førende svenske Operettescene nu faaet forøget Interesse, idet en ung og nydelig Københavnerinde, Frk. Gudrun Folmer-Hansen, eneste datter af den kendte Impresario, i disse Dage hafte en vellykket Debut i Komtesse Stasis Rolle.
I 1923 var Kirsten Flagstadt gæstesolist i rollen som "Odette Darimonde" i Emmerich Kálmáns operette "Die Bajadere" på Oscarsteatern, i en række forestillinger. Operetten havde haft amerikansk premiere på Knickerbocker Theatre i New York kun godt et år tidligere, og var datidens helt store hit, ikke mindst fordi Kalman havde indlangt et nummer med den nyopfundne dans "shimmy".
Blandt de medvirkende i operetten på Oscarsteatern var Gudrun Folmer Hansen.

doria.fi ligger der et par programmer fra Brunnshusteatern i Helsinki hvor Gudrun Folmer-Hansen har været gæstesolist.
I Walter Kollos operette "Som i Ungdommens Vaar",
Leverpostej.
Gudruns Leverpostej.
og i Sidney Jones operette "Geishan" fra 1925.
I Geishan-programmet er der et billede af Gudrun Folmer-Hansen.
Fra 1922 og til 1945 medvirkede hun i flere svenske film.
I 1920 blev hun gift med skuespilleren og komponisten Ragnar Widestedt. Deres datter, skuespillerinden Gerd Widestedt Ericsson, blev senere leder af det gamle familiefirma "Folmer Hansens Teaterförlag", som i 1965 flyttede til Stockholm og som stadig eksisterer.

Gudrun Folmer Hansen var en foretagsom ung kvinde. Sideløbende med sin teater og sangerkariere grundlagde hun i 1925 "Gudruns", en "smörrebröd-butik" i centrum af Stochholm. Denne smørrebrødsforretning udviklede sig siden til et stort firma indenfor "kött- och charkuteriområdet".
Man næsten påstå at det er Gudrun der har lært svenskerne at spise dansk smørrebrød.

Gudrun Folmer Hansen døde den 28. maj 1976 i Täby, som ligger godt 10 kilometer nord for Stochholm.

- - - - - - - - - -

Hvor intet andet er nævnt, er kilderne det almindelige arkivmateriale, egne notater, samt aviser, ugeblade, gamle leksikaer, desuden diverse numre af teatertidsskriftet "Masken", samt månedsskriftet "Spejlet" udgivet af "Historisk Dansk Presseafdeling", nummer 6, den 27. juli 1902.
Desuden Jakob Jakobsens "Thalia i Provinsen", uden årstal (omkring 1965?).
Også en tak til Statsbiblioteket i Aarhus.

Jeg har ikke haft henvendt mig til Tivolis arkiv i forbindelse med Folmer Hansen. Et par gange, for en del år tilbage, havde jeg spørgsmål om fortiden i Tivoli, og henvendelserne i forbindelse med disse spørgsmål gav hver gang svaret: "Størstedelen af Tivolis gamle arkiv blev ødelagt og brændt i forbindelsen med schalburgtagen i 1944".

Tilføjet af: Henning Jensen.